menu

Joel Kirkham | Still Life

Joel Kirkham | Still Life
November 2 - December 7, 2025

Image: Untitled (Receipt Drawing), 2025, dye marker, pigment, receipt

(Scroll down for English)

ジョエル・カーカム|Still Life
期間:2025年11月2日(日)~12月7日(日)
オープン:土曜日曜 12~18時 ※その他の日時は予約制(スケジュールにより応相談)
オープニング レセプション:11月2日(日)15~18時

「物体」にとっての時の流れとは何であろうか?地球の表層を離れた石は、やがて街へたどり着きます。雑踏に転がり落ちた石は時の流れから取り残されているかのように見えます。まるでせわしなく行き来する人々やモノの流れに、その静寂で逆らうかのように。

本展ではOpen Letter Galleryの両展示スペースを用い、共通したテーマのもと作成された2つの連作―「Urban Rocks」と「レシート・ドローイング」から作品を展示します。

「Urban Rocks」は東京の都市空間のなかで存在する石を撮影した映像作品です。低いアングルからの固定のワンテイクで撮られたこの映像作品は、静止・動作・音をありのままに観察する視座として機能します。そこでは石とは、人々や自転車、車が通り過ぎてゆく都市の焦点であり、アンカー(錨)として存在し、情報と数字にあふれた現代において、本作品は、人々に立ち止まり「時間」「変化」「進歩」など「大きなこと」へと思いを巡らせるよういざなうでしょう。

一方、感熱紙のレシートを使用した抽象画の連作は「儚さ」と「捉えがたさ」を主題としています。マーカーの上から顔料ピグメントを重ねて裏表両面に描くことで、レシートは、平面のイメージとしてとらえられることに抗い、その物質性を主張します。そこには「感触」「時間」「軌跡」を宿す繊細な記録が立ち上がります。ここでは時間とは確固たる記憶ではなく、とらえがたい、曖昧な、常にすりぬけていく「感じられる」ものになるのです。

さらに本展では、これら2作品を補完する作品もインスタレーションとして展示します。これら作品も併せて本展では、日々の物質にとって、あるいは我々にとって、時間とはいかに流れていくのか見つめ直す機会になることをめざします。

ジョエル・カーカム

ニュージーランド、オークランド出身。テンプル大学東京校講師。Goya Curtainの共同創設者兼ディレクター。東京を拠点に活動中

Joel Kirkham | Still Life
Dates: Sunday, November 2 – Sunday, December 7, 2025
Opening Hours: Saturdays and Sundays, 12PM – 6PM and by appointment when scheduling allows
Opening Reception: Sunday, November 2, 3PM – 6PM

What is the time of an object? A rock released from the earth’s crust finds its way to a city street. Lying there, it seems out of time, pushing against the flow and rush of people and things with its precarious stillness.

Utilizing both rooms of Open Letter Gallery, this exhibition presents two thematically linked series: the Urban Rocks videos and a selection of recent drawings on receipts.

Urban Rocks is a series of durational videos capturing solitary rocks found in Tokyo’s urban environment. Filmed from a low perspective in single, unmoving takes, these works offer a direct study of movement, stillness, and sound. In each video, a single rock becomes a point of focus or anchor as people, bicycles, and cars pass by. In an age dominated by information and metrics, the videos invite viewers to slow down and reflect on broader ideas of time, change, and progress.

In contrast, the abstract drawings on thermal paper receipts explore themes of the ephemeral and the intangible. Drawn on both sides of the paper – first with dye markers, then layered with archival pigment – the receipts resist being read as flat images. Instead, they assert their objecthood, revealing themselves as delicate, double-sided records of touch, time, and trace. Here, time is not captured as a fixed memory but as something to be felt: elusive, abstract, and always slipping away.

Additional works, displayed as part of an installation, serve to bridge the two series. Together, they invite reflection on how time settles – both in everyday materials and within ourselves.

Joel Kirkham born in Auckland, New Zealand lives and works in Tokyo, Japan. He is a Lecturer in art at Temple University, Japan Campus and is co-founder and director of Goya Curtain art and project space.

image3

image2

image5

image4

Image: Urban Rocks Video Stills (Omotesando, Tokyo, August, 2025)