menu

大岩美葉|刻をまとう、或る日

Miyou Ohiwa | A day Embracing Time
April 5 - 27, 2025

miyou_main

* English follows Japanese

Open Letterでは、4月5日(土)より、大岩美葉さんの個展「刻をまとう、或る日」を開催します。美葉さんは木版画を中心に制作し、版木の質感や木目を生かし、時間の痕跡を可視化する表現を追求しています。紙ではなく、透明ビニールシートなどに刷ることで、背景の空間や街並み、人々の営みを作品に重ね合わせています。
本展ではギャラリー兼住居であるOpen Letterの空間全体を、横幅約6メートルの木版画で包み込むインスタレーションを発表予定です。ぜひご覧にいらしてください。

また、美葉さんは川崎市の岡本太郎美術館で開催中の「第28回岡本太郎現代芸術賞(TARO賞)」にも入賞作家として参加しています。こちらも併せてぜひご覧ください。

“ 家は人を包み、人は家とともに刻まれていく。
幼い頃、祖母の手の皺をなぞるのが好きだった。
自分にはないその跡に、柔らかさと脆さを感じ、静かに満たされていた。
それは、住み慣れた家に触れたときの気持ちとどこか似ていた。
床に刻まれた傷、壁に残る手の跡、家具の影、静かに積み重なる暮らしの時間。
人肌に刻まれる皺のように、家もまた、「刻」をまとう。”
(大岩美葉)

  • 会期 : 2025年4月5日(土), 6日(日), 12日(土), 13日(日), 19日(土), 26日(土), 27日(日)
  • 時間 : 12:00~18:00
  • 入場 : 500円(お子様、近隣の方は無料)
  • 会場 : Open Letter gallery @open_letter_gallery
    〒168-0073 東京都杉並区下高井戸5-3-17
  • レセプション : 2025年4月5日(土) 16:00~19:00

miyou_DMDM撮影: @fishpastecake
DMデザイン: @koyo_feel_good

作家プロフィール

1995年神奈川県生まれ。2015年に多摩美術大画絵画学科版画専攻入学。2018年に第43回全国大学版画展優秀賞。町田市立国際版画美術館に作品が所蔵される。2025年、第28回 岡本太郎現代芸術賞に入選。従来の油性木版の技法と、版木を燃やすことで木目を露出させる特殊な技法で木版画を制作。ブルーシートやビニールシートに版画を刷ることなどにより、変化し続ける時代に対して木版の存在意義を模索している。
Instagram

主な展示歴

  • 2025年2月: 第28回 岡本太郎現代芸術賞に入選
  • 2023年12月: グループ展「City whispered moments」(ZtoryTeller Gallery 香港)
  • 2023年10月: グループ展「STA ALL-Stars」(Whimsy Works 台北)
  • 2023年4月: グループ展「BondeeS」(MIL GALLERY JINGUMAE 明治神宮前)
  • 2021年9月: グループ展「FLOWERS PLANTS BOOKS oa Tokvo」(西麻布)
  • 2020年12月: グループ展「FILM ERA」(BANSHAN GALLERY 明大前)
  • 2019年2月: 東京五美術大学連合 卒業・修了制作展(国立新美術館)
  • 2018年12月: 「第43回全国大学版画展」(町田市立国際版画美術館 優秀賞所蔵)
  • 2018年10月: グループ展「ハンガコンプレックス」(文房堂gallery 神保町)

「足」(
2022年, 1000× 1800mm, 油性木版, ビニールシート)
“Legs” (2022, 1000 x 1800mm, Oil-based woodblock print, Vinyl sheet)
「春の気立つを以って也」(2024年, 4150×2850㎜(塩化ビニール)4050×2800㎜(木版), 塩化ビニールに油性インク, 木版)
「第28回岡本太郎現代芸術賞(TARO賞)」入賞作品
“Shun no kidatsu wo motte nari” (2024, 4150 x 2850mm (Vinyl chloride), 4050 x 2800mm (Woodblock), Oil-based ink on vinyl chloride, Woodblock)
Award-winning work at the 28th Taro Okamoto Award for Contemporary Art (TARO Award)

OHIWA Miyou’s solo exhibition
A Day Embracing Time

Open Letter is pleased to announce OHIWA Miyou’s solo exhibition, “A Day Embracing Time,” opening on Saturday, April 5th. OHIWA Miyou’s work primarily revolves around woodblock printing, where she explores the visualization of time’s traces through the texture and grain of the woodblock. Rather than traditional paper, she prints on transparent vinyl sheets, layering her work with the surrounding space, cityscape, and the activities of people.

In this exhibition, she will present an installation that envelops the entire Open Letter space—a gallery within a residence—with a 6-meter-wide woodblock print. We invite you to experience this unique exhibition. We will also be holding a reception on the opening day, Saturday, April 5th, from 4 PM to 7 PM🍷.

Additionally, OHIWA Miyou is also participating as an award-winning artist in the “28th Taro Okamoto Award for Contemporary Art (TARO Award),” currently held at the Taro Okamoto Museum of Art, Kawasaki. 

“A house embraces its people, and people are inscribed by the house in return. As a child, I loved tracing the wrinkles on my grandmother’s hands. In those delicate lines, absent from my own skin, I felt both softness and fragility, a quiet sense of fulfillment. It was a feeling akin to touching the familiar surfaces of a lived-in home. Scratches on the floor, handprints on the walls, the shadows cast by furniture—all silent layers of time, accumulating over years of life. Just as wrinkles mark the human body, a house, too, embraces time.” (OHIWA Miyou)

Exhibition Information

Dates: April 5th (Sat), 6th (Sun), 12th (Sat), 13th (Sun), 19th (Sat), 26th (Sat), 27th (Sun), 2025
Hours: 12:00 PM – 6:00 PM
Admission: 500 yen (Free for children and local residents)
Venue: Open Letter gallery
5-3-17 Shimotakaido, Suginami-ku, Tokyo 168-0073, Japan
Reception: April 5th (Sat), 2025, 4:00 PM – 7:00 PM

Artist Profile

Born in Kanagawa Prefecture in 1995. OHIWA Miyou entered the Department of Painting, Printmaking at Tama Art University in 2015. In 2018, she received the Excellence Award at the 43rd Japan University Print Exhibition. Her works are in the collection of the Machida City Museum of Graphic Arts. In 2025, she was selected for the 28th Taro Okamoto Award for Contemporary Art. She creates woodblock prints using traditional oil-based woodblock techniques and a unique method of exposing the wood grain by burning the woodblock. By printing her woodblocks on blue sheets and vinyl sheets, she explores the significance of woodblock printing in a constantly changing era.
Instagram

Selected Exhibitions

  • February 2025: Selected for the 28th Taro Okamoto Award for Contemporary Art
  • December 2023: Group Exhibition “City whispered moments” (ZtoryTeller Gallery, Hong Kong)
  • October 2023: Group Exhibition “STA ALL-Stars” (Whimsy Works, Taipei)
  • April 2023: Group Exhibition “BondeeS” (MIL GALLERY JINGUMAE, Meiji Jingumae)
  • September 2021: Group Exhibition “FLOWERS PLANTS BOOKS oa Tokyo” (Nishiazabu)
  • December 2020: Group Exhibition “FILM ERA” (BANSHAN GALLERY, Meidaimae)
  • February 2019: Tokyo Five Universities of Art Joint Graduation/Completion Exhibition (The National Art Center, Tokyo)
  • December 2018: “The 43rd Japan University Print Exhibition” (Machida City Museum of Graphic Arts, Excellence Award Collection)
  • October 2018: Group Exhibition “Hanga Complex” (Bumpodo gallery, Jinbocho)