menu

河合 浩|Forgotten Times

Yutaka Kawai | Forgotten Times
February 19th - March 20th, 2022

yutaka_kawai_web_main

* English follows Japanese
* 展示風景写真はこちら / Installation views
#yutakakawai_forgottentimes で展示の様子をご覧いただけます。

Open Letter では、2 月 19 日(土)より、画家 河合浩さんの個展「Forgotten Times」を開催いたします。

==
いつ終わっても構わない。前向きでも、後ろ向きでもなく、ただそんな気分がある。
一方で、何時だっておもしろいものを探している。愉快な気分でいられたらいい。
動き、進み、忘れ、戻り、繰り返し、変わり続ける。手を動かし、自由に。
線を引き、色を塗り、塗りつぶし、思い通りのいかなさに熱狂する。
生きることを押し進める。そんなふうに日々絵を描いている。
(河合 浩)
==

ほぼ独学で絵を学んできた河合さんは、2010 年代より本格的に絵画制作に取り組み、現在は栃木県益子町を拠点に、制作と生活の場が一体となった古い一軒家で膨大な量のドローイング、ペインティング作品を日々描き続けています。同時に、全国各地の書店やカフェ、ギャラリー等での展示を精力的に開催してきました。(2021 年の 1 年間だけでも 10 回以上の個展を開催しています。)

DSC00796
DSC00815益子町にある河合さんの自宅兼スタジオ。さまざまな人によって手が加えられてきた、大きな古い一軒家で日々絵を描いている。

河合さんの作品はさまざまなスタイルが混じり合い、彼がこれまでに影響を受けてきたであろう絵画やデザインがリファレンスとして想起されます。支持体もさまざまで、キャンバスから木製パネル、和紙、木っ端を組み合わせたものなど多岐にわたります。こうした河合さんの作品からは、いわゆる美術史への接続や絵画の拡張といったことへの自主的な態度の表出はありませんが(彼は自身のことを「野良の画家」と表現しています)、その手つきからは、制作することの喜びやスタイルや技法の日々の探求と興奮がストレートに伝わってきます。

河合さんの作品や制作への態度を表すもののひとつに、《LIVING》という zine があります。A5 版のコンパクトなサイズで、河合さんが当時住んでいた、つくば市のアパートメントでの暮らしと、そこに置かれた作品や制作風景が、生々しくも穏やかな空気をまとって撮影されたものです。

kawai_livingLIVING》の中ページ。(写真は河合さんの Instagram の投稿より)

この zine の中では、作品はいずれも単独で撮影されておらず、かつ被写体の主役でもなく、タイトルのとおり生活風景の一部として撮影されています。そこには、作家と作品のあいだに存在する、ある種のドライな関係性が見てとれますが、まさに河合さんは、作品について、描き終えた瞬間に愛着や未練のような感情はなくなると言い、作品の行き着く場所については「誰かの部屋にアクセントとして飾られた状態」だと言います。

部屋のアクセントとは、一聴すると、作家が自身の作品について用いる表現のように聞こえませんが、作品それ自体が単独で主張する存在ではなく、ある空間(河合さんの自宅、また、彼がよく展示を行うカフェ、ブックストア、雑貨店、そして彼の作品の購入者の部屋など)において、そこにあるものと同居することで完結するーー逆説的に、そうでしか作品は存在しえない、つまり、どんな / 誰の風景においても作品は存在できる(living)はずだーーという態度のように見え、河合さんが画家として矜持するところのように思えます。

茨城県の千年一日珈琲焙煎所にて 2021 年 12 月に開催された個展 「TURN, TURN, TURN」より

河合さんは、その時々で見せられる作品を、特にテーマやコンセプトは設けずに展示、販売するというやり方をずっと続けています。本人がそれを、インディーズバンドが日々曲を作りながらツアーをして日銭を稼ぐ感じに近いと表現するように、作品を描き、見せることはまさに河合さんにとって営みそのものと言えるでしょう。

今回の Open Letter での展示は、河合さんのいつものカオティックな展示スタイルから少しステップバックして、彼の画業の営みを、過去作や立体作品なども交えながらすこし俯瞰して見れるものにできたらと思っています。ぜひご覧にいらしてください。

 

河合浩「Forgotten Time」展 概要

・2022 年 2 月 19 日(土) – 3 月 20 日(日)
・毎週土曜日、日曜日 11:00 – 17:00
・入場料:¥500(児童、近隣の方は無料)

Open Letter から徒歩 3 分のタチアナ焙煎所でも河合浩の作品を展示しております。ぜひこちらも併せてご覧ください。(地図
※営業日はタチアナ焙煎所の Instagram をご確認ください。また、ドリンク等のオーダーをお願いいたします。

 

作家プロフィール

DSC00850 (1)

河合 浩 / KAWAI Yutaka
画家。東京都出身、栃木県益子町在住。大きな古い一軒家で生活と制作が一緒になった日々を送り、全国各地で多数の個展を開催している。また、ミュージシャンのアルバムカバー、アパレル、雑誌のアートワークを手がける。過去の主な受賞には 「illustration」第209回 ザ・チョイス入選(大原大次郎選)(2019 年)、「illustration」第36回 ザ・チョイス年度賞入賞(2019年)。音楽関係の仕事では、Taiko Super Kicks ファーストアルバム「Many Shapes」ジャケットアートワーク制作、YUKI “trance/forme” TOUR2019アートブック「 PHANTASMAGORIA」アートワーク提供、SPECIAL OTHERS 7thアルバム 「WAVE」ジャケットアートワーク制作などがある。

作家 Instagram / Twitter

 

展示風景 / Installation view – photo by Takeshi Ishibashi


Yutaka Kawai solo exhibition “Forgotten Times”
February 19th – March 20th, 2020

Open Letter is pleased to announce “Forgotten Times,” a solo exhibition by artist Yutaka Kawai, starting February 19 (Sat).

​​I don’t care when it ends. I’m not looking forward or backward, I just feel that way.
On the other hand, I’m always looking for something interesting. I want to be in a joyful mood.
Moving, going, forgetting, returning, repeating, and keeping changing.
Using my hands freely. Drawing lines, coloring, filling, and getting enthusiastic about things not going my way.
Like pushing my life forward little by little. That’s how I draw everyday.

– Yutaka Kawai

Almost self-taught, Kawai-san began painting in earnest in the 2010s, and is now based in Mashiko, Tochigi Prefecture, where he continues to produce a vast amount of drawings and paintings on a daily basis in an old house that is both a place of production and a place of living. At the same time, he has been actively exhibiting his works in bookstores, cafes, and galleries all over Japan. (In the year of 2021 alone, she has held more than 10 solo exhibitions.)

Kawai-san’s work is a mixture of different styles, and the paintings and designs that have influenced him in the past are recalled as references. The supports are also diverse, ranging from canvas to wooden panels, Japanese paper, and wood parts.

Although Kawai-san’s works do not show an approach toward the so-called connection to art history or the expansion of the concept of painting (he describes himself as a “stray painter”), the joy of creation, the daily exploration of styles and techniques, and the excitement of his work can be felt straight from his works. The joy of creating, the daily search for style and technique, and the excitement of it all come straight from his hands.

One of the things that expresses Kawai-san’s attitude towards his works and production is a zine called “LIVING“, a compact A5 size zine that captures his life in his apartment in Tsukuba City, where he lived at the time, and the works and production scenes that are placed there, with a raw yet calm atmosphere. It is a raw yet calm photograph of life in the apartment in Tsukuba City where he was living at the time, as well as his works and production scenes.

In this zine, none of the works are photographed by themselves, nor are they the main subjects, but as the title suggests, they are photographed as part of the scenery of daily life. Kawai-san says that the moment he finishes a work, he no longer feels any attachment or unrequited love for it, and that it ends up “displayed as an accent in someone’s room.

At first glance, the term “room accent” may not sound like an expression that an artist would use to describe his own work, but he seems to mean that the work itself is never a stand-alone entity, but rather that it is always / inevitably a part of a space (such as Kawai-san’s home, the cafes where he often exhibits, bookstores, general stores, and the rooms of the buyers of his works). Paradoxically, for him, this is the only way for a work to exist; in other words, a work of his art can exist (live) in any/everyone’s landscape. This seems to be the attitude that Kawai-san takes pride in as a painter.

Kawai-san has been exhibiting and selling works that he can show at any given time, with no particular theme or concept in mind. He describes it as being similar to the way an indie band makes money by touring and writing songs every day, and drawing and showing his works can be said to be a way of life for him.

For this exhibition at Open Letter, we would like to take a step back from Kawai’s usual chaotic exhibition style, and give you a bird’s eye view of his artistic activities, including his past works and sculptures. Please come and see it.

 

Yutaka Kawai “Forgotten Times” Exhibition Outline

  • Date: February 19 (Sat) – March 20 (Sun), 2022
  • Open hours: Every Saturday and Sunday 11:00 – 17:00
  • Admission: ¥500 (free for children and our neighbors)

Yutaka Kawai’s work is also on display at Tatjana Roasting House, a three-minute walk from Open Letter. Please visit there as well. (Map)
Please check Tatjana Roasting House’s Instagram for their business days. Also, please order a drink or food.

 

Artist Profile

KAWAI Yutaka
Painter. Born in Tokyo and lives in Mashiko-machi, Tochigi Prefecture. He lives and works in a big old house and has held many solo exhibitions all over Japan. He has also done artwork for musicians’ album covers, apparel, and magazines. In the past, he has won awards such as “illustration” 209th The Choice (selected by Daijiro Ohara) (2019) and “illustration” 36th The Choice Annual Award (2019). As for music-related work, he created the jacket artwork for Taiko Super Kicks’ first album “Many Shapes,” provided the artwork for the art book “PHANTASMAGORIA” for the YUKI “trace/forme” TOUR 2019, and created the jacket artwork for SPECIAL OTHERS’ 7th album “WAVE. 7th album “WAVE” jacket artwork.

Instagram / Twitter